23
Dec
2003

Årets julklapp: surfbräda

RIO DE JANEIRO/POLITIKEN

På tredje våningen i shoppingcentret Rio Sul står Thiago Brito och pekar på en surfingbräda. Hans mamma försöker få honom intresserad av ett par bermudashorts. Det går inte. Thiago fyllde fjorton i vintras och känner sig mogen för att förverkliga den våta brasilianska tonårsdrömmen.

– Kom igen morsan. Alla andra i klassen har.

För ett ögonblick ser hon ut att tveka. Sedan tar hon med honom till hyllan med bermudashorts.

– Kolla här så fina. Vilka skulle du vilja ha i julklapp?

Det blir ett par randiga Ridley, det hetaste brasilianska surfmärket.

– Det är det samma varje jul. Så fort killarna nått en viss ålder önskar de sig en bräda. Det är årets julklapp år efter år, berättar Etienne Duarte, försäljerska på surfaffären Ridley i Rio de Janeiro.

I Brasilien infaller julen i början av den heta sommaren och de flesta ungdomar önskar sig något som de kan ha nytta av under det långa sommarlovet som börjar i januari. En surfingbräda är däremot dyr, mellan tolvhundra och tretusen kronor, beroende på vem som designat den.

– Det kostar, vi vet. Att köpa en bräda är en investering. Men för den som sköter sin bräda varar den länge, fortsätter Etienne Duarte.

Ett populärt alternativ är att önska sig en body board, den korta brädan man ligger på. Den kostar från fyra hundra kronor och uppåt. Finns inte de resurserna får det bli en begagnad bräda, eller som i Thiagos fall, ett par bermudashorts.

Brasilianska tjejer har än så länge inte visat lika stort intresse för att surfa.

– Det tar nog sin tid. Jag gillar mest att hänga på stranden och snacka. Det är skönare, säger Karen Viera, 13 år.

Hon har önskat sig något att ha på sig till sommaren. En ny bikini eller en ny topp. Egentligen skulle hon vilja önska sig ett par shorts. Långa surfarshorts som går ned till knäna. Men det är mest killar som har sådana. Hennes mamma tycker inte det är passande.

– Jag tycker de är coola. Hoppas min bror ger mig ett par i jul, säger hon.

I norra Rio de Janeiro, där de fattiga kåkstäderna breder ut sig, har en ny fotbollströja blivit årets hetaste julklapp. Det är inte Flamengos nya modell, Brasiliens största fotbollsklubb, eller någon annan av fotbollsklubbarna i miljonstaden. Årets fotbollströja i Brasilien är från Europa. Sedan Ronaldo började spela med Real Madrid har brasilianarna tagit den spanska klubben till sitt hjärta.

– Det är vår klubb. Ronaldo och Roberto Carlos är ju de enda som gör målen, säger Rodrigo Souza da Silva, 12 år, på väg hem från skolan i en piratkopia av Real Madrids officiella matchtröja.

Snart börjar sommarlovet.

HENRIK JÖNSSON

2003-12-23

Kommentera