1
Dec
2013

Det brasilianska lågprisflyget

GOL kallar sig "Det intelligenta flygbolaget"

RIO DE JANEIRO/HD

Ett av de tydligaste tecknen på att Brasilien har vuxit för snabbt är inrikesflyget. För tio år sedan var det endast en privilegierad elit som flög runt i världens femte största land. Det fanns inga köer till incheckningen och gott om platser på planet. Tog du nattflighten till Amazonas kunde du ligga över fyra säten. Flygvärdinnorna hade tid att skämta och det fanns inga köer till säkerhetskontrollen. Bagageutlämningen var snabb och taxichaufförer slogs om dig utanför flygplatsen.

Resten av befolkningen åkte buss. Det kvittade att en resa mellan Rio och miljonstäderna längs den nordöstra kusten kunde ta tre dagar. Buss var det vanligaste sättet att färdas på. Var fjärde timme stannade bussarna vid rastplatserna och passagerarna lärde känna varandra. Att resa med buss var en brasiliansk folkrörelse. En gång åkte jag från Rio till karnevalen i Salvador. Resan tog 26 timmar. När vi kom fram hade par bildats, vänner blivit ovänner och jag hade blivit kysst innan karnevalen ens börjat.

Idag är flyget den nya folkrörelsen. Skillnaden är att ingen träffas längre. Vi spänner fast våra bälten och anländer. Det finns inga kisspauser var fjärde timme som gör att du lär känna passagerarna. Få pratar med varandra och ännu färre adresser utbytts. Vad som lever kvar är kaoset. Vid incheckning får du en gate. När du gått genom säkerhetskontrollen ropas en annan gate ut och när du sitter vid gaten påannonseras en tredje. De som inte är vana vid de sluddriga högtalarrösterna missar planet. Det har hänt mig två gånger. Ändå har jag pratat portugisiska i femton år.

Jag undrar hur de europeiska VM-resenärerna ska klara sig. Kommer speciella team att samla samman de som blivit över på flygplatserna om kvällarna?

Det sämsta brasilianska flygbolaget har tagit landets främsta ord som sitt namn. Bolaget heter GOL, vilket betyder MÅL på portugisiska. Några mål, förutom i ägarens fickor, har flygbolaget aldrig gjort. På tio år har företaget gått från att vara ett stort bussbolag till att bli Latinamerikas tredje största flygbolag. De flyger till 65 städer i Brasilien och Latinamerika, och har ett samarbete med amerikanska Delta som gör att de även kan flyga in shoppingtokiga brasilianare till Miami.

Om du någon gång klagat över Ryan Air och dess ägare bör du möta GOL och deras ägare. Han är anklagad för att ha skjutit ihjäl en kollega och slog på journalisterna som ställde frågor när han var på väg in i rättsalen. Ändå hamnade han inte i fängelse.

I veckan reste jag med det brasilianska lågprisbolaget igen. Eftersom deras priser sätts efter efterfrågan fick jag betala 2 100 kronor för en enkel biljett mellan Rio och São Paulo, en flygresa på fyrtio minuter. Förutom att det är ett av världens dyraste flygpriser per kilometer fungerade inte bolagets hemsida, vilket gjorde att jag blev debiterad två gånger. När jag upptäckte det ringde jag bolaget som krävde att jag skickade mina kontoutdrag till dem. Först efter att jag bevisat att de gjort fel lovade de att betala tillbaka pengarna. Inom 30 bankdagar.

Jag saknar bussen.

HENRIK BRANDÃO JÖNSSON

 

2 Svar

  1. Oscar

    Jag har åkt buss en hel del i Argentina och Bolivia. Åtminstone i Argentina är den HELT förträfflig (eller åtminstone var den det för ett antal år sen).

Kommentera