5
Maj
2014

Neymar förstärker fördomar

Neymar och hans son i en bild som var planerad långt i förväg

Neymar och hans son i en bild som var planerad långt i förväg

RIO DE JANEIRO/DN

Vad den senaste veckans bananätande på Instagram lärt oss är att det inte kommer något spontant från Neymar. Vad han än gör och säger har det stötts och blötts om och om igen av hans marknadsavdelning. Först var det kalsongerna. Nu åt han banan i ”stöd” för sin kompis Dani Alves.

Redan när Neymar var tonåring och spelade i Santos FC var hans marknadsavdelning effektiv. För att få göra en intervju med honom var man tvungen att gå genom Neymars marknadsdirektör, inte genom Santos presschef. Marknadsdirektören var en dryg reklamare som gav förtur till sponsorer som betalade för sig. När det gällde media gav han förtur åt kvinnliga reportrar som pussade honom på kinden som tack. När jag skulle intervjua Neymar tog jag kontakt med honom i god tid. Svaret var att det inte skulle vara några problem att få intervjua Neymar.

Jag tog nattbussen från Rio och kom fram på morgonen i hamnstaden Santos. Efter första träning ändrades svaret.

– Tyvärr, det har inträffat något oförutsett. Kan vi ta intervjun i morgon i stället, undrade marknadsdirektören.

Dagen efter fick jag samma svar.

När jag för femte gången fått samma svar bad jag marknadsdirektören att dra åt helvete. Kollegorna menade att nu kommer jag aldrig att få en intervju med Neymar.

– Det skiter jag i, skrek jag.

Jag var förbannad, förödmjukad och pank. Intervjun var för min fotbollsbok och enligt kontraktet stod jag själv för boendet i samband med resor. Det hade kostat mig över femtusen kronor att vänta på ett hotell i Santos medan Neymars marknadsdirektör inte höll vad han lovat. Santos klubbdirektör, som är en nästan lika påpassad fotbollsfigur, gav mig däremot en exklusiv intervju som varade i över tre timmar.

Avslöjandet av Neymars banankupp gör att han nu även i breddare kretsar kritiseras för sina kampanjer. Den afrobrasilianska medvetanderörelsen gillar inte taggen #SomosTodosMacacos (Vi är alla apor) som lanserades ihop med banankampanjen.

– Vi tycker det hade varit bättre om han sagt »Vi är alla människor«. Som det är nu förstärker han bara fördomar, säger David Santos på organisationen Educafro.

Den främsta kritiken är dock att Neymar försökte få sin tagg att verka som ett spontant stöd åt en klubbkamrat när det i själva verket var en kampanj som en reklambyrå i São Paulo tagit fram tillsammans med TV-kändisen Luciano Huck, som leder lördagsunderhållningen i Brasiliens största TV-kanal. När landet drabbades av en översvämningskatastrof för några år uppmanade TV-kändisen folk att donera produkter till de drabbade via en näthandelssajt som han samarbetade med. Senare avslöjades det att uppmaningen var ett affärsknep för att skapa ett större kundregister åt näthandeln.

När Neymar lanserade sin banankampanj hade Luciano Huck redan tryckt upp tröjor med ett bananmotiv och texten »Somos todos macacos« som kostade 202 kronor på hans modesajt. Det mest tragiska i avslöjandet är att Luciano Huck inte är en person som motarbetar rasism. I själva verket förstärker hans klädesmärke bara fördomar mot svarta genom att endast använda vita fotomodeller i ett land där vita är i minoritet.

HENRIK BRANDÃO JÖNSSON

Kommentera