»A Copa das Copas«
RIO DE JANEIRO/DN
I oktober förra året hade den brasilianska regeringen ett krismöte. Protesterna som lamslagit landet hade fått majoriteten av Brasiliens 200 miljoner invånare att bli negativt inställda till VM 2014. Befolkningen tyckte att arenorna blivit för dyra och att regeringen inte levererat vad den lovat. Inga av de utlovade kollektivtrafiksatsningarna hade blivit av. President Dilma Rousseff var orolig. Efter VM skulle presidentvalskampanjen inledas och hon ville bli återvald.
För att bryta den negativa spiralen kontaktade hon en PR-byrå i New York som drivs av den brasilianske reklammiljardären Nizan Guanaes. Han fick i uppdrag att vända opinionen. På mötet presenterade han en slogan som han tyckte att presidenten skulle använda sig av i sina tal. I stället för att be om ursäkt för att korruption och inkompetens ätit upp det mesta av skattebetalarnas pengar skulle hon presentera VM som Copa das Copas, Alla VM:s VM. Budskapet var att detta VM skulle bli det bästa mästerskapet någonsin.
Första gången Dilma använde sig av slogan var i en tweet den 6 december förra året, då lottningen av grupperna avgjordes. Hon skrev att »Fotbollen finns i alla brasilianares hjärtan. Detta kommer att bli alla VM:s VM. Ett VM som ingen kommer att glömma«.
Många av väljarna äcklades av hennes kyliga sätt att möta protesterna och såg slogan som blind propaganda för att komma undan de verkliga problemen. Arenorna var inte klara, flygplatserna var inte klara och skolor och sjukhus vittrade sönder. Vad som gjorde väljarna mest arga var att staten betalt nästan alla arenorna, trots att regeringen lovat att inga skattepengar skulle användas till VM. Att staten sedan skänkte bort arenorna till privata bolag, som numera tjänar pengar på statens investeringar, gjorde väljarna ännu argare.
Det lät verkligen inte som om det skulle bli Copa das Copas.
Men nu när VM över är alla eniga. Oavsett svindleriet så blev det Copa das Copas. Aldrig förr har ett världsmästerskap haft så många landslag som bjudit på sådan bra fotboll. En hel värld har suttit klistrad. Det väntade kaoset uteblev. Till och med landets urusla flygplatser fungerade. En kollega till mig gjorde tjugo flygresor under VM. Inte ett enda flyg var försenat. Sånt händer inte ens i Tyskland.
Publikmässigt slog också VM 2014 alla tidigare rekord. Enligt turistmyndigheten Embratur kom det 100 000 argentinare, 60 000 amerikanare och 40 000 chilenare till mästerskapet, plus hundratusentals supportrar från andra nationer. Ingen blev rånmördad eller kidnappad.
Det lyckade resultatet gör nu att Dilma Rousseff spinner på VM-succén i sin presidentvalskampanj. Kampanjen inleddes i måndags med en presskonferens där sexton av hennes 36 ministrar berättade hur duktiga de varit. Det finns bara en sak som regeringen inte gärna nämner. Aldrig förr har ett brasilianskt landslag släppt in så många mål och gjort så få mål under ett VM. Det har gett oppositionen deras bästa kort. Det räcker att de nämner 7–1-katastrofen för att Dilmas slogan ska eka tom.
HENRIK BRANDÃO JÖNSSON
Fin sammanfattning, Henrik! Det enda som saknades var att precisera i slutklämmen: “sju procents inflation mot en procents tillväxt”. Det är nämligen sa oppositionen nu förklarar Brasilien prekära ekonomiska läge. Da svider Copa das Copas…
Pois é meu querido Brasil, desta vez nao deu nao, nao da nem pra dar perdao, sorte para os brasileiros na Siecia que na televisao, agente tinha o Brandao 🙂