16
apr
2001

IT-svenskar drar till São Paulo

SÃO PAULO/FINANSTIDNINGEN

Den gamla svenska industristaden São Paulo är åter på gång. Men nu är det IT- och telekombolagen som börjat etablera sig i den brasilianska jätten. En del av den tilltufsade svenska internetbranschen har dragit söderut för att vara med när Brasilien och resten av Latinamerika kopplar upp.

Det är  februari i São Paulo och de svenska affärsmännen i staden är samlade till happy hour på restaurangen Bar des Artes i den välmående stadsdelen Itaim Bibi. Vid borden i restaurangens patio syns avdelningschefer från Tetra Pak, Flygt och ABB, lite längre bort står representanter för svenska exportrådet i Brasilien och under en parasoll hörs ett gäng svenska företagsfruar diskutera plastikoperationer i Malaysia.Fontänen porlar och än så länge har ingen från de nyetablerade svenska IT-företagen dykt upp. Efter ett tag ringer det på mobilen. Det är Tony Andersson från det nyetablerade svenska IT-företaget Pipebeach.

– Måste bli klar med några viktiga offerter i kväll. Vi får ses en annan dag, ursäktar han sig.

Samma sak gäller en annan svensk nykomling i Brasilien, det o-listade konsultföretaget Kipling. Deras representant i São Paulo, André Passoni, är i Mexiko för att slutföra ett viktigt avtal och deras nyanlända svenska tekniker har fullt upp med att lära ut företagets system till brasilianska ingenjörer. Även personalen för Stockpickers nystartade brasilianska dotterbolag är upptagna med affärer i kväll. Lite senare dyker Kennet Larsson upp. Han är chef för Ericssons nystartade avdelning för mobilt internet i Brasilien, Ericsson Mobile Internet Institute, och på glatt humör efter en lyckad presskonferens i veckan.

Samtalsämnet denna kvällen är givetvis hur det går för de nyanlända IT-svenskarna i São Paulo. Mest pratas det förstås om Telias före detta brasilianska dotterbolag, Tess. Bara under det senaste året lyckades bolaget sno åt sig över en halv miljon mobiltelefonabonnenter på en redan hårt konkurrensutsatt marknad. Det gör Tess till en av de absolut största mobiltelefonoperatörerna i den rika delstaten São Paulos inland och kust. Ändå valde Telia att tidigare i år sälja ut Tess till den kanadensiska och mexikanska telejätten Telecom Americas. Fem och en halv miljard fick Telia för sitt dotterbolag, vilket innebar en reavinst på över två miljarder för det sargade Telia.

Ett annat hett diskussionsämne denna kväll är de nya licenserna för mobiltelefoni som kommer att introducera GSM-tekniken i Brasilien.

– Faller det väl ut kan vi vänta oss mycket jobb i framtiden, bekräftar Kennet Larsson, lite senare på kvällen.

– Vi har många roliga lösningar som jag tror kommer att gå hem på den brasilianska marknaden. Det gäller bara att anpassa dem.

Vid ett bord längre bort sitter några nyanlända gäster och äter sushi. De är yngre än de övriga gästerna och diskuterar vilt turbulensen kring utauktionering av de nya licenserna för mobiltelefonnäten. Anatel, den brasilianska motsvarigheten till Post- och telestyrelsen, har skjutit upp den första auktionen. En av killarna kring bordet är Svante Hjorth. Han har bott tre år i São Paulo och har tidigare arbetat för svenska handelskammaren. Men nu har han gått samman med en del av sina brasilianska kontakter och startat konsultföretaget Southpartner som ska hjälpa europeiska IT-företag att närma sig Brasilien. Han berättar om möjligheterna på den brasilianska marknaden, men också om svårigheterna.

– Man ska inte tro att det bara är att komma hit och gräva guld. Brasilien är svårt och kräver tålamod. Men samtidigt finns det oerhörda möjligheter här, säger han och berättar om utvecklingen inom mobiltelefonin i landet.

– Det fasta telefonnätet är dåligt här. Jag tror knappt att tjugo procent av befolkningen har en telefon hemma. Men det gör att suget efter mobiltelefon är enormt.

Idag finns tjugotvå miljoner abonnenter. Om fyra år förväntas det finnas femtioåtta. Men problemet med det fasta telefonnätet kvarstår och försvårar utvecklingen för Internet.

– Det kommer att ta tid innan hela Brasilien är uppkopplat. Men företag som etablerar sig i Brasilien resonerar inte så. De ser till São Paulo och de andra storstadsområdena. Där finns marknaden. Och där har alla telefon hemma.

Enligt Svante finns det närmare 40 miljoner brasilianare med samma köpkraft som i västeuropa. Det räcker länge, menar han.

HENRIK JÖNSSON

2001-04-16

SÃO PAULO/FINANSTIDNINGEN

– En tydlig profil, gärna en unik lösning och kanske också en patent med sig i bagaget. Det är vad som behövs för att framgångsrikt slå sig in på den brasilianska marknaden, menar Pontus Broddner, VD på Svenska Handelskammaren i São Paulo.

Ett sådant företag är Pipebeach. De kom till São Paulo i slutet av förra året med sina röststyrda mobilportaler i väskan. Hyrde in sig i en hörna på Svenska Handelskammaren och började så smått att tuffa igång. Idag är de fyra anställda och har knutit upp flera mobiloperatörer till sig.

– Suget är enormt. Brassar är ett folk som gillar att leka och röststyrda mobiltjänster är perfekt för dem. Dessutom är tjänsten som gjord för en stad som São Paulo med alla dessa bilköer. Det är bara att knäppa på mobilen och säga äta, japansk, adress och sedan köra till närmsta sushirestaurang, berättar Tony Andersson, chef för Pipebeach Brasil Ltda.

För konsultföretaget Kipling går det också bra. De smygstartade med att anställa en brasilianare som platschef och bad honom att sondera marknaden. Det är nu klart och moderbolaget har sänt ner personal både från Storbritannien och Sverige för att få igång verksamheten. Enda problemet är den brasilianska byråkratin.

– Vi behöver ha mer folk på plats, beklagar sig Percy Kay, försäljningschef på Kipling i Sverige. Men det är svårt att rekrytera tekniker på plats. Vi vill skicka ner fler av våra tekniker men den brasilianska byråkratin sätter käppar i hjulet. De har en lag som säger att det måste gå två inhemska anställda på varje utländsk. Det är ett problem för oss.

Ett sådant problem har inte Linköpingsföretaget IFS som funnits i Brasilien sedan 1998. De har redan 250 anställda och blev valda som förra årets bästa IT-företag av brasiliansk press. Deras brasilianska VD, Herton Götz, tycker att IT-vågen slagit genom ordentligt i landet.

– Förra året skickade nio miljoner in sin deklaration via nätet. Det tycker jag talar sitt tydliga språk.

Men det finns också de som tycker att tron på Brasilien är överskattad. Andes de Paula som etablerade Edge Mobility i São Paulo förra året lämnade landet efter att ha hyrt ett dyrt kontor på 200 kvadratmeter i ett halvår. Han fick aldrig ekonomi i verksamheten.

– Det är så typiskt brassar. Mycket snack och ingen verkstad. Men visst, det finns en potential. Fast det är många saker som fortfarande är oklara. Hur ska man egentligen ta betalt för sina tjänster? Det finns inga bra billingsystem än, menar han.

– Och fortfarande håller telekombolagen på att prata om täckning och bygga ut sina nät. Jag kommer gärna tillbaks när det är klart.

HENRIK JÖNSSON

2001-04-16

FAKTA

Ericsson Telecomunicações – Har funnits i Brasilien sedan 1924. Satsar nu för fullt för att bli den ledande utvecklaren av mobilt internet i Sydamerika. Nyligen har företaget startat Latinamerikas största privata forskningscentrum i Indaiatuba, elva mil utanför São Paulo. Här sitter 541 forskare och utvecklar de mobila systemen TDMA, CDMA, GSM och 3G samt fast telefoni. En investering på 455 Mkr.

Tess – Startades av Telias ingenjörer för två år sedan men såldes överraskande i februari. Flera svenskar jobbar kvar men ägaren heter numera Telecom Americas, ett konsortium som består av Bell Canada, mexikanska Telmex och amerikanska SBC.

Pipebeach Brasil Ltda- Etablerade sig i São Paulo i höstas och arbetar med två av landets största mobiltelefonoperatörer. Räknar med vinst i  början av nästa år. Företagets svenska VD, Christer Granberg, ser brasiliensatsningen som en väg in i övriga Latinamerika.

Kipling – Har varslat personal i Sverige efter en dyster kvartalsrapport med en förlust på 6,7 miljoner, men är optimistiska över etableringen i Brasilien. Konsultföretaget är systemleverantör åt flera stora företag i Brasilien, bland annat EHPT. Heter Kip-Tel Ltda i Brasilien på grund av namntvist.

Stockpicker do Brasil Ltda – Stockholmsföretaget valde i vintras att göra sin första utlandsetablering någonsin i Brasilien. Det finansiella internetföretaget arbetar nära det brasilianska riskkapitalbolaget Rosegarden Ltda, där en del brasiliensvenskar ingår i styrelsen. Räknar med att nå sin break-even point i sommar.

Industrial & Financial Systems (IFS) – Säljer affärssystem och erbjuder lösningar för e-buisness i Brasilien. Blev förra året valt till bästa IT-företag av brasiliansk b[1]ˇranschpress. Är inte längre beroende av moderbolaget i Linköping. Räknar med ett positivt resultat för 2001 på 50 Mkr real (250 Mkr skr).

Edge Mobility do Brasil Ltda – Startade upp förra året i Brasilien, men har tillfälligt lämnat landet för att i stället satsa på Mexiko som enligt företagets VD Andes de Paula ligger längre framme i IT-utvecklingen i Latinamerika.

Den brasilianska IT- och telekommarknaden

Bakom den brasilianska IT-boomen ligger privatiseringen av telemarknaden som genomfördes bara för ett par år sedan och det faktum att 49 procent av landets befolkning är under 24 år. Idag är Brasilien kontinentens ledande nation inom IT, där São Paulo blivit centrum för utvecklingen. The Economist förutser att det år 2005 kommer att finnas 56 miljoner internetanvändare i Brasilien. Idag är tio miljoner uppkopplade. Samma snabba utveckling väntas inom mobiltelefonin där man bara inom några år räknar med att dagens 22 miljoner abonnenter har fördubblats. Men samtidigt så har den ekonomiska optimism som Brasilien inledde året med avtagit. Nyligen varnade Scanias VD, Leif Östling, för att en ny ekonomisk kris håller på att växa fram i Latinamerika. En av anledningarna är den politiska krisen i Argentina som fått återverkningar för hela kontinenten. I Brasilien sjönk valutan tio procent under mars månad och nådde ett bottenläge mot dollarn. Optimister tror dock att Argentinas nytillsatte finansminister, Domingo Cavallo, kommer att ordna upp läget och då kan den brasilianska ekonomin åter stabiliseras.

• Brasilien är världens femte största land med en ekonomi som rankas som åtta i världen.

• Landet upptar nästan halva kontinentens yta och delar gräns med alla sydamerikanska länder utom Ecuador och Chile.

• São Paulo med 18 miljoner invånare är världens tredje största stad och Latinamerikas industriella och finansiella centrum. Megastaden räknades under 80-talet som Sveriges tredje största industristad med över 30 000 sysselsatta på svenska företag som SKF, Sandvik, Electrolux, Volvo, Ericsson och Saab Scania.

Befolkning: 170 milj.

Valuta: 1 real = 4,88 skr.

BNP: 650 miljarder dollar

Tillväxt: 3,1%

BNP per invånare: 3.800 dollar

Köpkraft: 35 till 40 miljoner konsumenter med samma köpkraft som i Sverige

Huvudstad: Brasília

Språk: Portugisiska

Statsskick: Federal republik

President: Fernando Henrique Cardoso

Kommentera