1
mar
2014

»Åk till Brasilien och få dig ett skjut«

Här är tröjan som upprört den brasilianska turistmyndigheten

RIO DE JANEIRO/DN

Ett motiv på en fotbollströja som tryckts upp av Adidas i USA har fått den brasilianska turistmyndigheten att slå bakut. Tröjan ser ut som de flesta souvenirerna som säljs på Copacabana och har motiv av Sockertoppen, en solbränd bikinikvinna och en fotboll. Skillnaden är texten. Den lyder: Lookin’ to score in Brazil? Att texten även går att läsa som »åk till Brasilien och få dig ett skjut« gör att landets turistmyndighet anklagar Adidas för att uppmuntra till sexturism.

– Vi accepterar inte att VM 2014 används för illegala handlingar som sexturism. Vi kräver att Adidas genast stoppar försäljningen, säger Flávio Dino.

Även Brasiliens jämställdhetsminister har gått i taket.

– Det rör sig inte bara om ett brott mot brasilianska män och kvinnor, utan om ett brott mot hela mänskligheten, säger Elenora Menicucci.

Hon tycker att tröjan kommer i en tid när Brasilien begravt sitt rykte som ett sexturismland.

– Vi har en kvinnlig president nu och kräver respekt!

Det intressanta med den starka reaktionen är att prostitution är väldigt utbrett och väldigt accepterat i Brasilien. Det finns nästan lika många bordeller som bilverkstäder och sexköp är lagligt. Problemet är när utländska turister gör vad brasilianska män tagit sig rätten till i alla år. Inför FN:s miljökonferens 2012 stängdes alla bordellerna ned i turiststadsdelarna i Rio. Men de brasilianska affärsmännens favoritbordell, som ligger ett stenkast från den populära inrikesflygplatsen, tilläts vara öppen. Även resten av Rios hundratals andra bordeller kunde fortsätta som vanligt.

Det finns inte heller någon diskussion om de prostituerades situation i samhället och om sexismen i övrigt. De största ölmärkena gör fortfarande reklam med blonderade, solbrända brudar i stringbikini som klantar sig när de ska öppna ölen och får hjälp av robusta män. De här bryggerierna reser med regeringen på offentliga statsbesök och har aldrig anklagats av jämställdhetsministern för att sprida sexism och cementera könsroller. Men när Adidas gör vad Brasilien alltid har gjort – spinna på sin sensuella image – blir det reprimander.

Den brasilianska reaktionen har nu fått Adidas att dra tillbaka försäljningen av tröjorna, men turistmyndighetens chef är inte nöjd.

– Det är något som saknas. Jag vill att företaget ber Brasilien om ursäkt, säger han.

Under VM 2014 beräknas över 600 000 utländska besökare komma till Brasilien och det går redan rykten om att brasilianska prostituerade lär sig engelska för att bättre kunna kommunicera med turisterna. Men på twitter varnar Brasiliens president Dilma Rousseff alla turister som tänkt köpa sex. »Brasilien är glada att ta emot turister under VM, men vi är också beredda att bekämpa sexturismen«, skriver hon.

Dubbelmoralen som hon sänder ut påminner om den protektionism som utländska bolag brukar klaga över när de försöker ta sig in på den brasilianska marknaden. De uppfattar det som att Brasilien säger: rör inte det som är vårt!

HENRIK BRANDÃO JÖNSSON

 

2 Svar

Kommentera