Brasilianska Embraer ökar med jethastighet
SÃO JOSÉ DOS CAMPOS/SDS
För tio år sedan konkurrerade Brasiliens flygindustrin Embraer ut Saabs civilflyg. Nu håller den brasilianska exportsuccén på att bli världens tredje största flygplanstillverkare. Sydsvenskan har besökt framgångsfabriken.
Det lilla jetplanet från den lokala operatören Ocean Air lämnar startbanan på Rio de Janeiros inrikesflygplats och styr upp över de vackra bergen. Om 40 minuter ska planet landa i den brasilianska industriorten São José dos Campos. För tjugo år sedan fanns här bara kor och hästar. Nu ligger en av världens främsta flygindustrier här – Embraer.
Av ortens 15 000 invånare arbetar 12 000 på företaget som blivit ett levande bevis på att det går att göra en vinstmaskin av ett före detta statligt förlustföretag. Embraer har överraskat världen med sina passagerarplan och visat att världens femte största land inte enbart kan exportera kaffe och socker. I dag är passagerarflygplan Brasiliens största exportinkomst.
Utvecklingschefen på Embraer, Luiz Sergio Chiessi, är extra glad i dag. Om en timme ska det hundrade Embraerplanet i den nya E175-serien levereras. Planet är en vidareutveckling av det gamla regionala passagerarplanet ERJ 145 som spritt sig världen över. Jetplanet, som tar upp till femtio passagerare, har sålts i över 900 exemplar, bland annat till det svenska flygbolaget Skyways som använder planet på sträckan Stockholm-Birmingham.
Det större flygplanet E175 som nu ska rulla ut ur hangaren kan ta mellan 70 och 106 passagerare.
– Vi satt oss ned för några år sedan och försökte spåna in i framtiden. ”Hur kommer flygkulturen att utvecklas”, frågade vi oss. ”Vad kommer att behövas om några år?” Vi antog att det regionala flygandet skulle öka och började då att ta fram en större flygplanstyp, förklarar Luiz Chiessi.
Utvecklingsgruppen fick rätt. På kort tid har flygkulturen i världen förändrats och allt fler regionallinjer öppnats upp. Embraers konkurrenter, amerikanska Boeing och europeiska Airbus, hade inga plan i det segment som E175 tänkte rikta sig till. Boeings 737:a och Airbus 320 är båda för stora. De är byggda för minst 115 passagerare. Embraer beslöt sig för att lägga sig i mellanklassen, alltså bygga plan som kan ta mellan femtio och hundra passagerare.
– Det är det som är vår affärsidé. Vi ska vara marknadsledande i det segmentet, säger Embraers utvecklingschef.
Finnair är ett av de internationella flygbolagen som nappat på det nya formatet. Förra året beställde det finska flygbolaget tolv exemplar av den nya jetmaskinen. Det första planet landade i Helsingfors den 23 september i år och de andra väntas levereras inom kort. De nya planen kommer bland annat trafikera Stockholm, Oslo och Hamburg. Från och med nästa år kommer de att även sättas in på de två nya rutterna till Genève och Krakow.
Finnairs informationschef Christer Haglund menar att tack vare den nya flygplanstypen kan de upprätthålla vissa rutter som tidvis har en lägre efterfrågan. Det blir också lättare för dem att öppna upp helt nya rutter. Satsningar som inte skulle bli lönsamma med större flygplanstyper, menar han.
Även polska LOT och italienska Alitalia har lämnat in beställningar på sina första tio E175 plan.
– Vi har gjort så många undersökningar att vi tror oss veta vad passagerare och flygbolag är ute efter. En sak som vi satsat mycket på är att göra av- och påstigningsmomentet så kort som möjligt. Inga flygbolag tjänar ju pengar på marken, säger Luiz Chiessi.
Han tar in gruppen av brasilianska journalister till den stora hangar där det hundrade E175-planet ska avtäckas. Han visar på en modell hur korridoren breddats i det nya planet. Passagerarna ska kunna lämna planet snabbare, samtidigt som det ska vara lättare att gå på toaletten även om serveringsvagnen är ute. Stolarna är placerade två och två på vardera sida gången.
De tresitsiga raderna som Boeing och Airbus erbjuder är ingenting som Embraer satsat på.
– Vem vill sitta i mitten? Det är den sämsta platsen av alla. I stället har vi gjort planet smalare och längre, säger Rosana Dias, informationschef på Embraer.
Skynkets rycks bort och den inbjudna publiken applåderar det skinande nya flygplanet. Embraerpersonalen står stolt i bakgrunden och tittar. I dag är inte bara dagen då det hundrade E175-planet rullar ut ur fabriken. Det är också dagen då Embraer slår ut sin värsta konkurrent inom flygindustrin, kanadensiska Bombardier.
Från deras egen hemmamarknad.
Köparen av det hundrade E175-planet är Air Canada.
– Ja, vad ska jag säga. Vi behövde nya plan för våra morgonturer till New York och Washington, samt till vår matarlinje mellan Montreal och Toronto. Bombardier hade inget i den klassen vi behövde så vi valde Embraer, säger Alex Pittman, chef för Air Canada i Latinamerika och Karibien.
Det är inte första gången som Embraer konkurrerar ut etablerade flygindustrier från i-världen. Under 1990-talet när den brasilianska flygplanstillverkaren fortfarande var i statlig ägo var den en tuff konkurrent till Saab Aircraft. Embraers ERJ 145 och Saabs 2000 riktade sig till samma målgrupp. När Embraer privatiserades 1994 blev konkurrensen tuffare.
Spiket i kistan kom när det brasilianska företaget vann en upphandling över Saab på den viktiga amerikanska marknaden. Det var hösten 1996 och Embraer fick genom en affär på 200 regionalplan till det amerikanska flygbolaget Continental.
Två år senare tvingades Saab lägga ned sitt civilflyg.
Totalt sett har nu Embraer fått in beställningar på 428 plan i den nya E175-serien. Ytterligare 378 är förbeställda. Det ser ut som om ett av utvecklingsvärldens främsta företag fortsätter att erövra världen.
HENRIK JÖNSSON
2005-12-30