Brasilien tar två steg fram och ett steg bak
RIO DE JANEIRO/SDS
Det ser ut att bli ett strålande 2009 för Brasilien. Prognoser spår att den sydamerikanska stormakten kommer att införliva en gammal dröm. Brasilien väntas bli världens åttonde största ekonomi.
Den brittiska konsultfirman CEBR tror att den pågående finanskrisen kommer att flytta ned Spanien till en nionde plats och Kanada till en trettonde plats. Brasilien kliver i så fall upp två snäpp och kan göra anspråk på nationaldrömmen att tillhöra rikemansklubben G8. De som varit med förr vet förstås att det inte blir så. Brasilien har en inneboende förmåga att stupa vid mållinjen, ungefär som deras medaljhopp vid OS i Peking i somras.
Alla givna guldmedaljer uteblev.
Ända sedan fyrtiotalet har ekonomer trott att Brasilien, med sina enorma resurser, kommer att bli ett av världens viktigaste länder. När bilindustrin kom igång på femtiotalet trodde de att landet skulle bli ett nytt USA. När tillverkningsindustrin ökade tillväxten på sjuttiotalet med tio procent om året trodde de att Brasilien skulle bli ett nytt Japan. Nu finns det de som tror att Brasilien kan bli ett nytt Kina.
Knappast.
Trots den hektiska levnadsstilen är Brasilien ett långsamt land.
Inte i fart. Utan i riktning.
Allt går snabbt framåt, sedan blir det ett steg bak. Och två steg fram. Och ett steg bak. Ungefär som latinamerikansk salsa. Två steg fram och ett steg bak. Brasilien kommer aldrig ur sin rytm. Anledningen är inte inkompetens. Brasilien har all expertis som krävs. Orsaken är vägran att genomföra en utbildningsreform som kan lyfta den kommunala grundskolan, som är sämst i Sydamerika.
I Bolivia, kontinentens fattigaste land, lär sig fler elever att läsa och skriva.
Ändå var 2008 revolutionerande.
Det var året då medelklassen tog det historiska klivet upp och kom i majoritet. På fyra år har medelklassen växt från 37 till 52 procent. Det gör att den klick som tidigare dikterade villkoren tvingats behärska sig. Det första beviset på att saker och ting håller på att förändras är att president Lula da Silva sanktionerat en lag som förbjuder företagens kundtjänster att koppla om samtalen tills konsumenterna tröttnar och lägger på luren.
Enligt den nya lagen får kundtjänsterna endast koppla vidare samtalet en gång. Det tvingar struliga Brasilien att snabba på. Jag kommer ihåg när min sambo ville annullera ett kreditkort hon fått av Banco Itaú, Latinamerikas största bank. För att lyckas med avbeställningen var hon tvungen att kontakta Master Cards huvudkontor i São Paulo. I flera månader drog hon ut på ärendet. Först när semestern infann sig hade hon tiden.
Varje gång hon rabblat sina adressuppgifter och nämnde det magiska ordet «avbeställa» bröts samtalet. Först vid femte försöket kopplades hon vidare till rätt avdelning. Men inte heller där nådde hon framgång. Enligt Master Cards policy i Brasilien var hon tvungen att presentera ett motiv för avbeställningen. Annars kunde de inte annullera kreditkortet. Först när hon hotade stämma banken lyssnade kundtjänsten.
Ärendet tog henne hela eftermiddagen.
Nu är det förbjudet att förhala kunder.
Den nya konsumentlagen kräver att varje ärende kommer till avslut inom femton minuter.
Feliz Ano Novo!
HENRIK JÖNSSON
2009-01-09