Cykelvänliga Bogotá
BOGOTÁ/DN
Om söndagarna förvandlas Bogotá, med åtta miljoner invånare, till en av världens mest cykelvänliga städer. Colombias huvudstads största avenyer stängs av för biltrafik och tas över av hundratusentals cyklister. Rekordet slogs en solig söndag tidigare i år när 1,4 miljoner cyklister, fotgängare och hundägare tog över stadens avenyer och visade att bilen inte behövs.
– Det skönaste är att staden blir så tyst. Inget tutande, inga avgaser och du kan ta dig överallt snabbt och smidigt. Så här borde städer alltid vara, säger Marcela Hebel, 33.
Varje söndag tar hon ut cykeln från garaget och cyklar med sina väninnor genom en av Sydamerikas största städer. Hon börjar i det rika, norra Bogotá och cyklar på en timme till det södra, fattiga Bogotá. Förutom att det är en intressant klassresa längs Carrera Séptima, sjunde avenyn, är det en resa som skulle ta dubbelt så lång tid i bil.
– Bilar och bussar har fördärvat vår stad. Det är trafikköer från morgon till kväll. Man kommer ingenstans, säger hon.
Problematiken tas upp i dokumentärfilmaren Fredrik Gerttens senaste film, Bikes vs Cars, som visar hur fordonstillverkare världen över påverkar kommunernas stadsplanering. Tillverkarna vill ha fler köpcentrum utanför städerna för att folk ska behöva bil för att handla och tillverkare investerar i städers kollektivtrafik för att lägga ned den. Enligt filmen köpte General Motors upp och lade ned pendeltåg och busslinjer i Los Angeles för att folka skulle köpa en bil istället. I det krigsdrabbade Colombia har politikerna gjort tvärtom.
Det första initiativet att göra Andernas största metropol till en cykelstad togs 1974 då en av stadens avenyer stängdes av för biltrafik om söndagar. Projektet växte och när borgmästarna Antanas Mockus och Enrique Peñalosa styrde Bogotá under 1990-talet skapade de över 30 mil cykelvägar. Det gör att många i dag pendlar till jobbet med cykel.
– Jag har gått ned tio kilo sedan jag började cykla till jobbet, säger Alfredo Gutíerrez, 56.
Han känner sig både friskare och gladare.
– Innan kunde jag sitta i bilen, banka på ratten och räcka fingret åt andra bilister. Nu anländer jag lugn och fin till jobbet, säger han.
HENRIK BRANDÃO JÖNSSON
Pingback : Stockholmarna säger nej till bilfri innerstad - Ameise live