28
feb
2004

Katolsk karnevalskampanj mot kondomkampanj

RIO DE JANEIRO/SDS

När vi glider in på den enorma paradgatan Marquês de Sapucaí reser sig håren på armarna. Det är det här ögonblicket många genomlever ett år av bekymmer och besvär för att få uppleva. Framför oss står hundratusentals sambafans och sjunger med i “Aquarela brasileira”, den klassiska samban från 40-talet som målar upp det mångfacetterade Brasilien på en musikalisk färgduk.

Jag håller mig i mitten av karnevalståget. Vill inte att mina sambasteg ska avslöjas direkt. Ge mig åtminstone ett par hundra meters respit att få in takten. När vi passerar jurybåset på den avlånga sambastadion ser det nästan ut som om jag smälter in. Mitt gungande ligger i takt med de övriga i det femtusen man långa karnevalståget.

Jag tänker inte heller på min löjliga harlekinkostym med tillhörande guldhatt. Här finns det många likasinnade. Vi slänger konfetti upp mot läktaren och pussar åskådarna.

Det är alltså detta som är karnevalen. Den stora katolska festen innan fastan börjar. Den som från början var tänkt som ett enda stort farväl åt köttet. Allt för att minnas Jesus fyrtio dagars ökenvandring.

Vi är inte många som tänker på det nu. Karnevalstraditionen må vara starkt förbundet med katolicismen, men prästerskapet inflytande är inte stor just nu. Ändå gjorde Rio de Janeiros spanskättade ärkebiskop sitt bästa för att visa sin makt inför årets karneval.

Han hade retat upp sig på att sambaskolan Acadêmicos do Grande Rio valt att paradera med ett budskap om “Säker sex”. Titeln på deras sambalåt var “Älskling, låt oss klä oss i den lilla tröjan”, vilket är brasiliansk slang för att använda kondom. Det värsta för ärkebiskopen var däremot hur sambaskolan valt att smycka sina karnevalsvagnar.

På en av vagnarna låg de bibliska figurerna Adam och Eva omslingrade i en känd samlagsställning. På den andra vagnen syntes ett par som hämtats ur den indiska sexhandboken Kama Sutra. Konstnären ville popularisera budskapet om att använda kondom.

– Om det är så att de inför världens ögon försöker misskreditera karnevalen genom att visa en och annan opassande eller oacceptabel scen så ska landets rättsväsen ingripa för allmänhetens bästa, sa ärkebiskopen och bad den allmänna åklagaren i Rio de Janeiro att censurera vagnarna.

Det hjälpte inte ens att landets hälsominister Humberto Costa gick ut och uttalade sitt stöd för sambaskolans initiativ att upplysa allmänheten om vikten av att använda kondom. Även stöd från officiella tjänstemän på FN:s departement för bekämpning av HIV i världen var tröstlösa.

När Grande Rios färgstarka karnevalståg rullade ut på Marquês de Sapucaí i centrala Rio var de aktuella vagnarna övertäckta med svart plastpresenning. Att sedan alla de fjorton olika karnevalstågen hade helt nakna kvinnor som dansade uppe på karnevalsvagnarna gjorde inget. Inte heller att TV-kamerorna zoomade in utvalda kroppsdelar på sambadansöserna och lät frysa bilderna inför miljoner TV-tittare.

Men man ska kanske inte enbart gnälla på det mörka katolska prästerskapet. Tänk bara på vad protestantismen gjort med våran egen karneval. Under medeltiden firades den med musik, dans, gyckel, skådespel och naturligtvis ett överflöd av mat och dryck. Det var fläsksöndagen, bullamåndagen och fettisdagen. Tre dagars festglädje på absolut högsta nivå.

Sedan kom Luther och vårt frosseri begränsades till en fettisdagsbulle.

En vetebulle med mandelmassa och vispgrädde. Snacka om karnevalscensur!

HENRIK JÖNSSON

2004-02-28

1 Svar

  1. It is one thing to speak your mind in person, and quite another to put things in writing. You’ve Succeeded in making this topic easily understandable, interesting and easy to read.

Kommentera