Tidernas reklamkupp
RIO DE JANEIRO/RESUMÉ
Det rättsliga efterspelet till tidernas reklamkupp i Brasilien är över. Den brasilianska öljätten Brahma, som lanserar sitt öl i Sverige i sommar, blev dömda att betala ett rekordskadestånd för att deras byrå förra året knyckte sambastjärna Zeca Pagodinho från konkurrentens reklamfilm.
Domstolen i São Paulo menar att reklambyrån Africa gjort sig skyldig till otillbörlig konkurrens och bröt mot god sed när de lockade över den legendariske sambasångaren från sitt pågående kontrakt med den konkurrerande bryggerijätten Schincariol. Africa dömdes till 1,8 miljoner kronor i skadestånd.
– Det höga skadeståndet är satt i nivå med Zeca Pagodinhos begärda arvode för sin före detta uppdragsgivare, säger domaren Adriana Porto Mendes.
Bråket började efter förra årets karneval i Brasilien. Den kände byrån Fischer América hade fått i uppdrag av den utmanade bryggerijätten Schincariol att göra reklamspottar för deras nya ölmärke Nova Schin. Lanseringen skulle ske inför karnevalen och en av Brasiliens mest kända sambaartister, den välkände öldrickaren Zeca Pagodinho, kontrakterades.
Reklamen fick stort genomslag hos publiken som upprepade reklamspottens slogan ”Experimenta!” (Testa!) på gator och torg under karnevalshögtiden. Men reklamsnutten uppmärksammades också i media där en del dagstidningskrönikörer hånade den. ”Alla vet ju att Zeca ändå älskar en Brahma” sa en. ”Han måste behöva pengar”, skrev en annan.
Två veckor efter karnevalen dök Schincariols sambasångare plötsligt upp i rutan med en iskall Brahma i handen. Till en
nykomponerad samba sjöng han att ”det finns inget bättre än att komma hem”. Läget för en presentation kunde inte ha varit bättre. Under karnevalen är det vanligt att gifta män och kvinnor tar sig friheter utanför äktenskapet och sedan kommer ångrandes tillbaka efter några dagar.
Brahmas budskap gick direkt in i hjärtat på brasilianaren.
Fischer América blev däremot rosenrasande och gick till den brasilianska reklamombudsmannen, Conar. De reglerade händelsen och uppmanade Brahma att inte fortsätta att sända reklamfilmen förrän Schincariols kontrakt med Pagodinho gick ut fem månader senare. Det respekterades.
Men vinnaren blev ändå Brahma som stärkte sitt varumärke som det trygga, tillförlitliga ölet som du alltid kommer tillbaka till. Brahma har nu också skrivit kontrakt med USA, Ryssland, Ukraina, Frankrike, Holland, Belgien och Sverige för lansering av deras öl under sommaren. Skadeståndsdömda Africa har fått ansvaret för kampanjen som kommer att göras i sex olika språkversioner.
HENRIK JÖNSSON
2005-06-02