Uppåt för Rio
Förändringarna i Rio går nu så snabbt att det är svårt att hänga med. I förra veckan invigdes linbanan över Complexo do Alemão, en av de största och mest problematiska favelorna i Rio. Det var här som den undersökande journalisten Tim Lopes från Globo brändes upp efter att i smyg ha filmat hur knarkligan utnyttjade minderåriga tjejer sexuellt under funkfesterna. I dag är favelan, med 85 000 invånare, säkrare än de flesta andra stadsdelar i Rio. Läs reportaget som gick i GP i fredags. Ladda ned som pdf här och här.
infrastrukuren här är kaotisk för att använda ett milt ord. två tunnelbanelinjer i en stad som har över 7 miljoner inv. är otroligt. Förstår inte hur de ska hinna fixa allt innan vm. Ibland när man åker längst avenida presidente vargas är det som en lång karavan av bussar i en riktining. sker det en olycka som bromsar upp allt kan det ta 2.5 h att ta sig från fundão till botafogo exempelvis. det inträffade för omkring 5 veckor sedan, trängsel och kö får liksom en ny innebörd.
Visst är det sjukt. När jag intervjuade chefen för transportmyndigheten i Rio passade jag på att fråga honom om metrohelvetet. Han sa att de nya vagnarna var på gång från Kina. Sedan passade jag på att fråga om priset. I Paris finns det över tio linjer med nästan 500 stationer. En biljett kostar femton kronor. I Rio finns det två linjer och 35 stationer. Ändå kostar det tretton kronor. Hans svar var någonting i typ med att: «men snart får vi ju fyra stationer till»… Jäkla badortstänkande i en stad med elva miljoner.
Problemet med Rio de Janeiro ar klassiskt. Alla stader vi kusten som har berg i ryggen blir stora trafik proppar. Barcelona ar en standig bilko. Galler aven som Bogota ligger mellan tva berkedjor och ar 80 km langt.
Stader som Madrid/Sao paulo/Paris funkar battre. Jag tror problemen ar olosliga sa lange som alla vill till havet och centrum som ju traditionellt alltid ligger vid havet
Trafik problem Säro Göteborg centrum precis likadant.
Vad jag kommer ihag forslar Paris tunnelbana 4 000 000 manniskor per dag.
Skulle vara kul att veta vad forslar Sao Paulos ?¿’ Den nya linjen man nu bygger skall forsla 675 000 manniskor per dag.
Sao Paulos tunnelbana ( har inte akt manga linjer men ) vagnarna ar ungefar 50 % bredare pa grund av att sjalva tunneln byggdes mycket senare an Paris. For att inte prata om London.
Tycker sjalv Bogota loste problemet galant med busslinjen Millenium. Man stangde av en gata och kor bara bussar dar. Vissa stannar varje station andra stannar var 5 station, Fungerar bra och byggdes pa 12 manader.